Controle over het beheer, onderhoud en energiemanagement van gebouwen is niet altijd eenvoudig. Organisaties richten zich steeds meer op hun corebusiness. Als het gaat om beheer en onderhoud willen ze sturen ze op strategisch- en tactisch niveau. Essentieel daarbij: goede afspraken met beheerders om wetten en regels na te leven en prestaties te borgen.
Lees verder...
Service Level Agreements (SLA's) bij gebouwbeheer
Vastgoed geregeld
Duurzaam gebouwbeheer vereist een goed opgestelde Service Level Agreement (SLA). Het helpt bij het beheersen van kosten en risico's en biedt duidelijke richtlijnen.
Wat is een Service Level Agreement (SLA)?
Een Service Level Agreement, vaak afgekort tot SLA, is een contract tussen een dienstverlener en een klant waarin de afspraken over het te leveren serviceniveau, verantwoordelijkheden en verwachtingen worden vastgelegd. In de context van gebouwbeheer beschrijft een SLA de kwaliteit en het niveau van de onderhoudsdiensten die worden geleverd. Dit omvat aspecten zoals reactietijden bij storingen, kwaliteitsnormen bij geplande onderhoudswerkzaamheden en de beschikbaarheid van technische ondersteuning.
Wat zijn de voordelen van het uitbesteden van gebouwbeheer met een SLA?
Door het opstellen van een duidelijke Service Level Agreement worden al veel problemen voorkomen. In veel gevallen blijkt namelijk dat de conditie van gebouwgebonden installaties achteruit gaat nadat dit uitbesteed wordt. Hierdoor nemen zowel de kosten als de risico’s toe. Een goed opgestelde facilitair service level agreement biedt hierbij niet alleen duidelijkheid over de afspraken, maar helpt ook met het beheersen van kosten en het afdekken van risico's.
Door specifieke duurzaamheidsdoelstellingen op te nemen in de overeenkomst, kunnen gebouweigenaren en beheerders meteen werken aan duurzaamheidsdoelstellingen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
- Energiezuinige oplossingen
- Waterbesparing en gebruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen
- Afvalbeheer en recyclingprogramma's
- Implementatie van gebouwautomatisering voor efficiënter beheer
Door duurzaamheid op te nemen in de SLA wordt dat een integraal onderdeel van het gebouwbeheer. Een goed opgesteld SLA helpt bij het naleven van wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid en helpt bij het verhogen van het comfort van de gebruikers van een gebouw. Denk bijvoorbeeld aan een niet goed afgestelde verwarming of koelinstallatie waardoor de temperatuur niet aangenaam is en er wellicht flinke stookkosten gemaakt worden.
Vastgoed geregeld
Controle over beheer, onderhoud en energie
Meer weten?
Laat uw gegevens achter en Alex zal snel contact met u opnemen.